Na films als Lone Ranger en Jimmy Carter is opnieuw een Disney-product geflopt. Ook de smartphone-game Where’s my water? – met als hoofdrolspeler een douchende alligator – brengt niet de gehoopte hoeveelheid dollars in het laatje. 

Dat schrijft The New York Times.

Nadat het eerste deel van het spel een groot succes werd, dacht Disney dat succes te kunnen evenaren met deel 2.

In het eerste weekend na de lancering op 12 september was het spel de meest gedownloade app in de Verenigde Staten. Twee maanden later bungelt het spel voor zowel iPhone (plaats 180) als iPad (plaats 193) ergens onderaan de lijst.

Moesten spelers in het begin voor deel één nog betalen, inmiddels zijn beide delen van Where’s my water? gratis. Disney hoopte eraan te verdienen door spelers, waaronder veel jonge kinderen, virtuele objecten of toegang tot levels te laten kopen. En dat doen ze in deel twee dus veel te weinig.

Virtuele donuts

Disney moet voorzichtig te werk gaan. Het op slinkse wijze verleiden van kinderen om tijdens  spelletjes dingen te kopen, kan verkeerd uitpakken. Zo kreeg een Brits ouderpaar begin dit jaar geld terug van Apple, nadat hun achtjarige zoontje in een spel voor 980 dollar virtuele donuts had gekocht.

Veel pijn zal het floppende Where's my water? Disney niet doen. Met haar themaparken, televisiezenders en merchandise maakt het bedrijf op jaarbasis omgerekend bijna 4,5 miljard euro winst. Toch kan de app worden beschouwd als graadmeter voor hoe Disney reageert op de snel veranderende vraag.

Ondanks de weinig populaire game-app, gaat het ook goed met de gamedivisie van het mediaconglomeraat. Het bedrijf boekte de afgelopen jaren weliswaar een verlies van zo'n 740 miljoen dollar op computergames, het is momenteel wel de derde grootste uitgever van mobiele games. Disney claimt dat maandelijks negentig miljoen mensen haar spellen spelen, aldus The New York Times.

Disney-app: gratis of betaald?

Disney zelf wijt het floppen van de app aan het feit dat voor de app eerst moest worden betaald en daarna gratis werd. "Daarmee hebben we het moeilijk gehad", zegt Christa Quarles, manager van Disney Mobile. "Er zijn weinig voorbeelden van apps die een succesvolle overgang van betaald naar gratis hebben doorgemaakt."

De inkomsten uit de app mogen dan tegenvallen, helemaal ontevreden is Quarles niet. Het aantal downloads is volgens haar een belangrijke bevestiging van de populariteit van het spel.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl